حتما برای شما هم پیش آمده که طی پرس و جوهای مکرر، ندانید کدام برند شمع خودرو برای خودروی شما مناسب است و در نهایت هم به نتیجه‌ی مشخصی نمی‌رسید و تعویض شمع خودرو انجام نمی‌شود و یا از کیفیت محصولی که در نهایت انتخاب می‌کنید، راضی نیستید. در ادامه به معرفی شمع خودروی برند بوش می‌پردازیم که یکی از بهترین و با کیفیت‌ترین برندهای تولیدکننده قطعات خودرو می‌باشد.

تاریخچه شمع بوش

یکی از برندهای مطرح در زمینه تولید شمع خودرو، برند بوش می‌باشد که طی سالیان طولانی، به دلیل کیفیت بالای محصولات خود، فروش بالایی نیز داشته است. این برند آلمانی در سال 1886 تاسیس شد و یکی از پیشگامان تولید قطعات خودرو در زمان خود شد. شرکت بوش با تولید بیش از 1200 مدل شمع خودرو به یکی از محبوب ترین برندهای تولید انواع شمع خودرو تبدیل گشت. با تولید طیف گسترده‌ی از شمع خودرو، تقریبا اکثر سازندگان بزرگ خودرو استفاده از شمع خودروی بوش را توصیه می‎‌کنند.

در طی این سال‌ها، برند بوش تولید محصولات و شمع‌های خودروی خود را گسترش داد و شمع‌هایی با کیفیت و کارایی بالا، شمع‌های اقتصادی، شمع هایی متناسب با محیط زیست، تولید کرد. همچنین برند بوش از نظر کارایی، تمرکز تولید شمع را فقط معطوف به تولید شمع خودرو نکرد و شمع‌های متنوعی برای جت اسکی، تجهیزات باغ، پمپ‌های آب و ژنراتورهای اضطراری، تولید نمود.

امروزه تولید قطعات خودروی برند بوش تنها در کشور مادر این برند یعنی آلمان انجام نمی‌شود و ساخت این قطعات در کشورهایی نظیر برزیل، هند، چین و روسیه نیز انجام می‌شود. شمع خودروی بوش همچنان کیفیت بالای خود را حفظ کرده و با 26 طرح الکترود متنوع تولید و دربازار عرضه ‌می‌گردد.

انواع شمع بوش

شمع خودرو از نظر جنس متریال الکترود کناری به سه دسته شمع نیکل، شمع ایریدیوم و شمع پلاتینیوم دسته‌بندی می‌شود. در ادامه به شرح ویژگی‌های هرکدام از این نوع شمع‎ها می‌پردازیم.

شمع نیکل بوش: این مدل از شمع ها قدیمی ترین نوع شمع خودرو هستند که در ساختار آن‌ها از مس استفاده شده است، اما به دلیل مقاومت کم مس در مقابل حرارت، بدنه ی این شمع ها با فلز نیکل پوشش داده شده است. این نوع شمع‌ها انطباق‌پذیری بیشتری در شرایط خاص از خود به نمایش می‌گذارند. شمع‌های نیکل در مقابل گرفتگی سرسیلندر، به خوبی مقاومت می‌کنند.

شمع پلاتینیوم بوش: شمع‌های پلاتینیوم بوش با کیفیت بالا و عملکرد بهینه، متناسب با موتورهای بنزینی طراحی شده اند. الکترود مرکزی این مدل شمع‌ها از فلز ایریدیوم ساخته شده که قابلیت جرقه زنی و اشتعال بالایی دارند. از ویژگی‌های این مدل شمع خودرو میتوان به طول عمر بالا، استهلاک کم، جرقه زنی خوب و حفظ گپ در ساختار شمع، اشاره کرد.

شمع ایریدیوم بوش: این مدل از شمع ها نیز مانند شمع های پلاتینیوم، طول عمر نسبتا بالایی دارند و مقاومت خوبی در برابر خوردگی از خود نشان می‌دهند. طول عمر شمع های ایریدیومی 30% بالاتر از طول عمر شمع‌های پلاتینیوم می‌باشد.

تفاوت‌‌های شمع بوش و ان جی کی NGK

بوش و ان جی کی دو برند برتر در زمینه تولید شمع خودرو هستند که هر دو کیفیت فوق العاده ای دارند و در بازار با قیمت‌های نسبتا بالا یافت می‌شوند. با وجود شباهت هایی که در ساختار و کارکرد این نوع شمع ها وجود دارد، تفاوت هایی نیز در ویژگی های هرکدام از این شمع ها وجود دارد که باعث تمایز این شمع ها از یکدیگر می‌شوند. در ادامه به مقایسه هرکدام از این ویژگی ها میپردازیم:

شمع خودرو ان جی کی: این شرکت از سال 1940 به تولید انواع شمع برای خودرو، موتورسیکلت، اتومبیل برقی و سایر وسایل نقلیه، می‌پردازد. این برند بر 3 اصل بنا شده است، کیفیت، خدمات مشتری و نوآوری محصول. شرکت ان جی کی جزو اولین شرکت‌های سازنده شمع جرقه زنی خودرو می‌باشد و هدف اصلی این برند، برآورده کردن نیاز و انتظارات مشتریانش می‌باشد.

شمع خودرو بوش: این برند یکی از قدیمی‌ترین تامین کننده‌ها و تولیدکننده‌های قطعات خودرو است و به دلیل کیفیت بالای محصولات، به طور پیش فرض بر روی بسیاری از خودروهای برتر موجود در بازار مانند BMV، فورد و تویوتا و… نصب می‌شوند.

مقایسه شمع‌های ان جی کی و بوش

شمع‌های بوش یه دلیل انتقال حرارت بهتر بین الکترودها و سیلندر موتور، احتراق سوخت بهتر از شمع‌های ان جی کی صورت می‌گیرد.

از نظر هزینه و تفاوت قیمت میان شمع خودروی بوش و ان جی کی، این دو برند تفاوت زیادی با هم ندارند، اما شمع خودروی بوش به دلیل به کارگیری همزمان دو الکترود و کیفیت بالای ساخت، دوام و طول عمر بالایی از خود نشان می‌دهد.

از ویژگی‌های بارز شمع خودرو بوش سوپر، الکترود مرکزی ساخته شده از مس و پوشش آلیاژ کروم و نیکل می‌باشد. این ویژگی باعث مقاومت بالای این شمع ها در برابر خوردگی و ضریب گرمایی بالا می‌باشد و عمر مفید این نوع شمع ها را افزایش می‌دهد.

در شمع خودرو سوپر پلاس بوش، الکترود مرکزی از آلیاژ فولاد با آبکاری نیکل ساخته شده است. این ترکیب از دو شاخه در برابر خوردگی محافظت می‌کند و باعث بهبود عملکرد شمع خودرو می‌گردد و عمر شمع را افزایش می‌دهد.

نوع دیگر شمع‌های خودروی بوش سوپر پلاس 4، نام دارند که با از ترکیب 4 الکترود در ساختار خود ساخته می‌شوند و متریال مورد استفاده در ساختار این نوع الکترودها، نقره می‌باشد که تا 60% کیفیت جرقه زنی را بهبود می‌بخشد.

شمع‌های ساخته شده از فلز پلاتینیوم، عملکرد بسیار خوبی در برابر سرما از خود نشان می‎‌دهند و علاوه بر این به دلیل بهره‌گیری از فلز با کیفیت پلاتین، طول عمر نسبتا بالایی دارد.

به طور کلی به عنوان جمع بندی می‌توان اینطور بیان کرد که شمع های خودروی بوش عملکرد مناسبی دارند و به دلیل بهره‌گیری از متریال با کیفیت، در شرایط آب و هوایی سرد، به خوبی عمل می‌کنند. همچنین به دلیل بهره‌گیری از طراحی ضد رسوب، نشت جریان را تا 50% کاهش می‌دهد.

در مقابل شمع های ان جی کی، گران تر از شمع های برند بوش هستند و کیفیت فوق العاده ای دارند. عملکرد شمع های خودروی ان جی کی به نسبت شمع خودروی بوش؛ در سرما بهتر است. کیفیت سنجی محصولات ان جی کی با دقت بسیار بالایی انجام می‌شود، که این می‌تواند دلیلی بر عملکرد خوب این نوع شمع خودرو باشد.

از ویژگی‌های شمع های تولید شده توسط برند ان جی کی، می‌توان به قابلیت اشتعال عالی، قدرت بالای جرقه زنی، کیفیت بالای سرامیک به کار رفته در ساختار شمع خودرو و… اشاره کرد.

مهمترین مزیت برند بوش، قابلیت استفاده از آن در هر پیکربندی سیلندر می‌باشد. شمع های دوقلو Aero Bosch الکترود نوک  تیز با قدرت دامنه بالا می‌باشد که اشتعال پذیری مناسب و طول عمر بالا را تضمین می‌کند. همچنین بهره‌گیری از فناوری‌های جدید در طول چرخه عمر شمع، ریسک آتش سوزی ناشی از رسوب داخل سیلندر را به حداقل می‌رساند.

به طور کلی هردو شمع خودروی بوش و ان جی کی ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که استفاده از آن‌ها را قابل توجیه می‌کند، اما در هنگام خرید باید به میزان هزینه‌ای که میخواهید صرف خرید شمع خودرو کنید، توجه کنید، همچنین در نظر داشتن طول عمر شمع خودرو توجه به مقاومت شمع در شرایط آب و هوایی، از دیگر مواردی است که باید هنگام خرید شمع خودرو مورد توجه قرار بگیرد.

جمع بندی و سخن پایانی

در این مقاله سعی شد تا تاریخچه‌ای از اولین شمع های تولید شده توسط برند بوش تا کنون، ارائه شود و پس از آن انواع شمع خودرو از نظر جنس الکترود کناری، به اختصار شرح داده شوند. بعد از آن مقایسه‌ای بین برندهای برتر تولید کننده شمع خودرو صورت گرفت. در پایان می‌توان گفت شمع خودروی بوش در مقایسه با شمع خودروی انجیکا، طول عمر و عملکرد مناسبی ارائه می‌دهد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در زمینه خرید انواع شمع خودروی اصل و با کیفیت، با فروشگاه شمع رحمتی تماس حاصل فرمایید. 

برخی از مقالات دیگر سایت شمع رحمتی
شمع سوزنی | خرید شمع خودرو در تهران | نمایندگی فروش شمع سوزنی در تهران | شمع سوزنی ایریدیوم اتولایت | شمع بوش چهار سر لیزری آلمان پایه بلند | شمع بوش پلاتینیوم سوزنی آلمان کد 6718 | شمع بوش دو سر لیزری پلاتینیوم آلمان پایه بلند 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *