به طور کلی خرید در مورد اجزا و قطعات ماشین انتخاب سختی است، چرا که ممکن است در صورت انتخاب اشتباه و خرید قطعه نامناسب، مشکلات زیادی در خودرو به وجود بیاید و باعث خرابی موتور ماشین و از کار افتادن قطعات آن شود.

شمع خودرو یکی از این قطعات کوچک و حساس است که در اثر انتخاب نادرست و بروز مشکل در عملکرد آن باعث بروز آسیب‌های جدی به سایر قطعات خودرو می‌گردد. اما پیش از آنکه راهنمایی کنیم در هنگام خرید شمع خودرو به چه نکاتی توجه کنید، باید با انواع شمع خودرو و ویژگی‌های آن‌ آشنا شوید تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید.

انواع شمع خودرو

 شمع خودرو انواع گوناگونی دارد و خود از اجزای کوچکتری تشکیل شده است، از جمله مهمترین اجزای شمع خودرو می‌توان عایق چینی، الکترود منفی، الکترود مثبت و واشر را نام برد. یکی از تقسیم بندی های رایج در نوع شمع خودرو تفاوت در جنس الکترود مثبت آن‌هاست که به دو نوع شمع سوزنی و شمع معمولی دسته بندی می‌شوند که در ادامه به صورت دقیق تر با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

شمع خودرو معمولی: شمع خودروی معمولی از الکترود مثبت مسی با روکش نیکلی ساخته شده است که به دلیل رسانایی بالای مس، در تولید جرقه های مداوم بسیار خوب عمل می‌کند، اما به دلیل مقاومت کم در برابر گرما، در اثر گرما ذوب می‌شود و طول عمر کوتاهی دارد.

شمع خودرو سوزنی: شمع خودروی سوزنی، آن دسته از شمع های خودرو هستند که در ساخت الکترود مثبت آن‌ها از ایریدیوم یا پلاتینیوم استفاده شده است، همانطور که از نام این قطعات پیداست، الکترود این مدل از شمع‌ها به صورت نوک تیز و سوزنی هستند که باعث ایجاد جرقه دقیق تر و بلندتر می‌گردد. از دیگر ویژگی‌های استفاده از این مدل شمع ها می‌توان به طول عمر بالا، ضریب حرارتی بالا و در نتیجه مقاومت در برابر ذوب شدگی، اشاره نمود.

یکی دیگر از مدل‌های دسته بندی شمع خودرو از نظر مقاومت در برابر گرماست و این شمع ها به دو دسته شمع سرد و شمع گرم تقسیم بندی می‌شوند. شمع ‌های گرم به آن دسته از شمع ها می‌گویند که با وجود استفاده زیاد گرمایی تولید نمی‌کنند و سرد هستند و برای خودروهایی با دور پایین مناسب اند. نوع دیگری از شمع ها که برای خودروهای با موتور دمای بالا مناسب اند، شمع های سرد هستند که بعد استفاده خیلی زود سرد می‌شوند.

یکی دیگر از انواع شمع های خودرو بر اساس تعداد الکترود آن‌هاست، شمع ها از نظر تعداد الکترود به دو دسته تک الکترود و چند الکترود تقسیم بندی می‌شوند، یکی از دلایلی که استفاده از شمع های چند الکترود یا به اصطلاح چند پلاتین را قابل توجیه می‌کند، طول عمر بالاتر این قطعات نسبت به شمع تک الکترود است. علت استفاده از دو یا چند الکترود برای جرقه زنی در شمع خودرو، ایجاد دو جرقه همزمان در شمع خودرو نمی‌باشد و این یک باور اشتباه است که در ذهنیت مردم شکل گرفته است، عمل جرقه زنی بین الکترود مرکزی و الکترود کناری که کوتاه‌ترین فاصله میان آن ها وجود دارد، انجام می‌شود و به مرور زمان و جرقه زنی مداوم، فاصله بین این دو زیادتر می‌شود. به کمک شمع های دارای چند الکترود نیازی نیست بعد از به وجود آمدن فاصله ی زیاد بین این دو قطعه و تاخیر در جرقه زنی، شمع خودرو را تعویض کرد و الکترود دوم، جایگزین الکترود اول می‌شود. به کمک الکترود دوم عمل جرقه زنی با سرعت بالاتری انجام می‌شود و این الکترود جایگزین الکترود دوم می‌شود. حالا که با عملکرد شمع‌های چند الکترودی به طور دقیق آشنا شدید می‌دانید که این شمع‌ها طول عمر بسیار بیشتری به نسبت شمع‌های تک الکترودی دارند.

هنگام خرید شمع خودرو به چه نکاتی توجه کنیم؟

جنس الکترود مثبت شمع: یکی از نکات حائز اهمیت در خرید شمع خودرو، توجه به نوع شمع خودروی مورد نظر و ساختار موتور خودرو می‌باشد. علی رغم مزایای شمع خودرو سوزنی نمی‌توان آن‌ها را به طور کامل جایگزین شمع خودروی معمولی کنیم و باید به سازگاری شمع با موتور خودرو توجه نماییم. شمع معمولی با روکش نیکل یا مس، رسانایی بالاتر و قیمت پایین تری دارد و در کنار این ویژگی ها طول عمر کمتری نیز دارد. در مقابل شمع های سوزنی با جنس پلاتینیوم و ایریدیوم قیمت بالاتر و طول عمر بیشتری دارند.

برند شمع خودرو: اصولا در میان مردم ترجیح داده می‌شود همیشه از یک برند مشخص برای خرید شمع خودرو استفاده شود اما این یک موضوع است که باید در آن به توضیحات شرکت سازنده خودرو، مشاوره افراد کارشناس، توجه کرد به مرور زمان این نتیجه حاصل می‌شود که چه شمع خودرویی برای مدل ماشین شما مناسب است و نمیتوان یک برند تولید کننده شمع خودرو را محدود به یک مدل ماشین کنیم. هر کدام از برندهای تولید کننده شمع خودرو ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

– برند NGk از ویژگی های مهم این برند می‌توان کیفیت بالای محصولات، نداشتن افت کیفیت با گذر زمان، طراحی با استاندارد بالا و سیم پیچی با کیفیت می‌باشد. یکی دیگر از ویژگی های شمع های این برند احتراق سوخت خودرو تا 95 درصد است که مقدار قابل توجهی از احتراق به شمار می‌رود و جزو برندهای خوب با کارایی بالا، به شمار می‌رود.

یکی از روش‌های نامگذاری مدل های مختلف در برند ان جی کی، استفاده از عدد است که نمایانگر اندازه گیری اتلاف گرما است. به طور کلی یکی از موارد که تعیین کننده عملکرد شمع است، استفاده از اعدادی برای مشخص کردن بازه حرارتی است که در آن محدوده شمع خودرو به خوبی کار می‌کند. هرچقدر این اعداد کمتر باشند نشان دهنده نوع شمع گرم و اعداد بالاتر نشان دهنده شمع سرد می‌باشد (تفاوت شمع سرد و گرم در این است اگر شمع عایق حرارتی بهتری باشد و گرمای بیشتری نگه دارد، شمع “گرم” است، اگر شمع بتواند گرمای بیشتری از خود خارج کند و دمای الکترود مثبت آن کم باشد، شمع “سرد” است).

– برند چمپیون(شامپیون) برند چمپیون یکی از قدیمی ترین برندهای تولید کننده شمع خودرو است که امروزه محصولات متنوعی از جمله باتری، فیلتر و چراغ نیز تولید می‌کند. شمع های این برند به دلیل کیفیت بالای ساخت و مقاومت فوق العاده در برابر حرارت، قابل استفاده در بسیاری از خودروها از جمله: پژو پارس، پژو 206، پژو 405، رانا، دنا، ریو، خودروهای کیا و… می‌باشد. یکی از ویژگی های شمع خودرو شامپیون استفاده از آلیاژ ایریدیوم می‎‌باشد که کیفیت بالای این قطعات را به نسبت برندهای ناشناخته، تضمین می‌کند.

  • برند دنسو یکی از ویژگی های برند دنسو بهره‌گیری از فلز ایریدیوم در ساخت و کیفیت جرقه زنی بالا به نسبت سایر برندها می‌باشد. این برند ژاپنی به حدی از محبوبیت دست یافته است که بر روی خودروهای ساخت ژاپن به طور پیش فرض نصب می‌گردد. همانطور که پیش از این هم گفته شد، هرکدام از برندهای تولید کننده شمع خودرو بر روی مدل هایی خاص از خودرو کاربرد دارند و نمی‌توان دسته بندی خاصی ارائه کرد، شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر به منظور خرید شمع خودرو در تهران با کارشناسان فروشگاه شمع رحمتی تماس حاصل فرمایید و شمع خودرو متناسب با ویژگی های مد نظر خود را تهیه نمایید.

– مقایسه برندهای دنسو و ان جی کی NGK به طور کلی هرکدام از برندهای دنسو و ان جی کی ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند و نمی توان آن ها را با هم مقایسه کرد ، اما یکی از مزیت های شمع دنسو استفاده از ایریدیوم با کیفیت است که در تولید جرقه بهتر عمل میکند، در مقابل شمع های ان جی کی NGK مقاومت بالاتری در برابر گرما و ذوب شدگی دارند.

تفاوت شمع های تک و شمع های دوگانه(شمع دوبل): شمع های دوبل ایریدیوم مقاومت بالاتری در برابر دما دارند و در طول فرآیند احتراق و جرقه زنی عملکرد بهتری دارند. همچنین طول عمر این شمع ها در مقابل شمع‌های تک، چهار برابر می‌باشد.

تعویض شمع خودرو: به طور کلی می‌توان گفت تعویض شمع خودرو باعث کار کرد بهتر موتور، و روان تر کار کردن خودرو میشود. یکی از شمع های خوب که قدرت بیشتر، عمر طولانی تر و سرعت بیشتری به کاربر می دهد، شمع های پولستار می‌باشد. شمع های پولستار به کمک یک خازن، قابلیت ذخیره سازی اترژی در خود را دارند که قابلیت تولید 5 مگاوات پالس را دارد.

جنس شمع خودرو: یکی از موارد موثر در خرید شمع خودرو توجه به نوع فلز استفاده شده در آن است که می‌تواند در سایر موارد مانند طول عمر محصول، رسانایی، تعداد جرقه زنی موثر باشد. بهره‌گیری از فلزهای باکیفیت و گرانبها مانند پلاتینیوم و ایریدیوم در مقابل نیکل و مس، از این دست انتخاب ها هستند. اگر قصد خرید شمع خودرو در تهران را دارید، می‌‌توانید با فروشگاه شمع رحمتی تماس حاصل نمایید و از مشاوره رایگان جهت ارائه اطلاعات در مورد خرید انواع شمع خودرو، بهره‌مند شوید.

راه‌های تشخیص شمع خودروی اصلی از شمع خودروی تقلبی

شمع خودرو ویژگی های منحصر به فردی دارد که باید به آن‌ها توجه کرد، از جمله نوع پایه شمع، مشاهده لکه بر روی شمع، اگر لکه های قهوه ای چربی روی بدنه شمع دیده شود نشان از وجود مشکل در عملکرد شمع می‌باشد.

– نوع تراش رزوه و جنس بدنه شمع

یکی از نکات مهم در مقایسه شمع های تقلبی و اصلی، کیفیت تراش در رزوه ها، و متریال قابل استفاده در بدنه شمع است. در شمع های تقلبی رزوه ها کیفیت بالایی ندارند و پریدگی بعضی از قسمت های رزوه قابل مشاهده است، همچنین به دلیل استفاده از آبکاری بی کیفیت، امکان از بین رفتن رنگ بدنه وجود دارد. در صورتی که در شمع اصلی، رزوه ها با کیفیت بسیار بالایی تراش داده شده اند و در جنس بدنه از آلیاژ با کیفیت و خالص استفاده شده است که امکان تغییر رنگ ندارد.

– جنس الکترود منفی

در شمع های تقلبی از فلز بی کیفیت استفاده می‌شود. در هنگام خرید در مقایسه با شمع خودروی اصلی، الکترود منفی قوس درستی ندارد و بعد از چند بار استفاده دچار خم شدگی می‌شود. استفاده از این شمع به مرور زمان باعث ذوب شدن و افتادن این قطعه درون سرسیلندر خودرو می‌شود که می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند و باید نسبت به خارج کردن آن از سرسیلندر اقدام کرد. در مقابل در شمع خودروی اصلی از آلیاژ مناسب و باکیفیت استفاده می‌شود که در گذر زمان تغییر شکلی در آن رخ نمی دهد و کیفیت آن دچار مشکل نمی‌شود.

– جنس چینی شمع

در چینی شمع که از خاک رس و سیلیس در ساخت آن استفاده می‌شود، کیفیت خاک مورد استفاده بسیار حائز اهمیت است. در شمع های تقلبی به وضوح دانه های سیاه رنگ در بدنه مشاهده می‌شود در صورتی که بدنه چینی شمع‌های اصلی کیفیت بالایی دارند و بسیار شفاف هستند و مشکلاتی از این قبیل در آن‌ها دیده نمی‌شود.

– کیفیت چاپ بر روی محصول

چاپ برند یا شناسه محصول بر روی شمع های اصلی و تقلبی در کنار هم به خوبی قابل مشاهده است، اما به صورت جداگانه ممکن است کمی تشخیص این مورد سخت باشد. اما به طور کلی می‌توان گفت کیفیت چاپ محصولات تقلبی خیلی ضعیف است.

– کیفیت بسته بندی

یکی از موارد مهم در شمع های خودروی اصلی و برندهای شناخته شده، استفاده از پکیجینگ با کیفیت و منحصر به فرد است، به طور مثال استفاده از سریال حرارتی بر روی بسته بندی که در صورت خراش و مواردی از این قبیل به راحتی دچار مشکل نمی‌شود، کیفیت چاپ عکس محصول بر روی بسته بندی شمع خودروی اصلی به خوبی قابل مشاهده است، در مقابل بسته بندی شمع خودروی تقلبی پکیجینگ ضعیفی دارد و به دلیل اسکن بسته بندی اورجینال، جزئیات عکس محصول از بین می‌رود. همچنین جنس بسته بندی و چسب محصولات اورجینال بسیار بهتر از نمونه ی تقلبی آن است.

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله سعی بر این شد تا انواع شمع خودرو و نکات مهمی که هنگام خرید شمع خودرو باید مورد توجه قرار بگیرند، همچنین تفاوت های شمع های اصلی و تقلبی برای خرید بهتر، مورد بررسی قرار گیرند. فروشگاه شمع رحمتی به طور تخصصی در زمینه فروش انواع شمع خودروی اورجینال و با کیفیت فعالیت می‌نماید. اگر مشکل جرقه زنی یا کاهش شتاب خودرو را در ماشین خود احساس می‌کنید، بهتر است هرچه سریع تر نسبت به تعویض این قطعه کوچک اما مهم و کاربردی اقدام کنید. شما می‌توانید برای خرید شمع خودرو در تهران با کارشناسان فروشگاه شمع رحمتی تماس حاصل فرمایید و بعد از کسب اطلاعات و مشاوره رایگان، بهترین شمع خودروی موجود در بازار را متناسب با مدل خودروی خود، خریداری نمایید.

محصولات شمع رحمتی


شمع خودرو

شمع سوزنی
خرید شمع خودرو در تهران
نمایندگی فروش شمع سوزنی در تهران

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *