شمع خودرو یکی از قطعات کوچک با وظیفه جرقه زنی در خودرو است که به احتراق بهتر سوخت خودرو کمک می‌کند. این قطعه روی سرسیلندر موتور ماشین و در انتهای سیلندر آن نصب می‌شود و برق موتور را به سر شمع ها می‌رساند. در نهایت به این شکل عمل جرقه زنی در خودرو صورت می‌گیرد، جرقه زدن شمع خودرو باعث احتراق و انفجار بنزین و در نهایت حرکت خودرو می‌گردد. در ادامه به معرفی نمایندگی فروش شمع سوزنی در تهران می پردازیم.

پیش از اینکه با اجزا و شمع خودرو آشنا شویم، بهتر است یک شناخت کلی از موقعیت شمع خودرو و نحوه‌ی کارکرد آن داشته باشیم. شمع خودرو یکی از قطعات کوچک اما مهم و کاربردی در خودرو است که بر روی سر سیلندر نصب می‌شود و وظیفه ایجاد جرقه یا قوس الکتریکی برای احتراق سوخت را به عهده دارد. در صورتی که شمع خودرو به درستی عمل نکند، سوخت خودرو به طور کامل نمی‌سوزد و مشکلاتی از قبیل ایجاد رسوب در سیلندر خودرو، کاهش شتاب موتور و… می‌شود. در صورتی که شمع خودرو به درستی عمل نکند و نسبت به تعویض شمع خودرو اقدام نگردد، مشکلاتی جدی در عملکرد موتور خودرو ایجاد می‌شود.

شمع خودرو

شمع خودرو یکی از قطعات کاربردی در ماشین است که وظیفه ی تامین جرقه برای شروع احتراق سوخت را به عهده دارد. البته این فرآیند به طور کلی توسط شمع خودرو انجام نمی‌شود  و اجزای دیگری مثل کوئل خودرو، وایر شمع ها، دلکوی خودرو (در ماشین‌های کاربراتوری)، کامپیوتر خودرو (در ماشین‌های انژکتوری) نیز در سیستم جرقه زنی مشارکت دارند. عملکرد این سیستم به این ترتیب است: برق از دینام خودرو وارد کوئل می‌شود، کوئل ولتاژ دریافتی را به حدی بالا میبرد که برای جرقه زدن مناسب باشد، بعد از این برق وارد دلکو یا کامپیوتر خودرو می‌شود، بعد از این برق وارد سیم‌های شمع می‌شود و عمل جرقه زنی توسط شمع خودرو اتفاق می‌افتد. در نهایت احتراق سوخت باعث حرکت بهتر خودرو می‌شود.

قطعات شمع خودرو

شمع خودرو از قسمت های مختلفی تشکیل شده است، ترمینال، عایق سرامیکی ، پوسته فلزی، واشر، هسته مسی، الکترود مثبت و الکترود منفی از اصلی ترین اجزای شمع خودرو می‌باشند. در ادامه به طور دقیق تر وظایف اجزای شمع خودرو، شرح داده می‌شود:

عایق سرامیکی: یکی از قسمت های مهم در انتقال گرما به سمت بالا و الکترود مثبت و منفی شمع خودرو، عایق سرامیکی از جذب آلودگی توسط بدنه شمع جلوگیری می‌کند و در برابر فشار و حرارت مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد.

پوسته فلزی: بدنه ی اصلی شمع خودرو از فولاد با کیفیت ساخته شده است و وظیفه ثابت نگه داشتن شمع بر روی سیلندر را به عهده دارد.

واشر: واشر یکی از قسمت‌های بدنه شمع است که حد فاصل میان   بدنه و سر سیلندر قرار می‌گیرد و وظیفه آن عایق بندی و جلوگیری از نفوذ سوخت و هوا به بیرون از سیلندرها، می‌باشد.

هسته مسی: هسته مسی با ترمینال شمع بخش پایانی شمع است که از عایق چینی خازج شده، این قسمت به وایر شمع متصل می‌شود، در مورد مزایای این قطعه می‌توان به رسانایی خوب الکتریسیته و مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی، اشاره کرد.

الکترود مثبت: این فطعه که به نام الکترود مرکزی شمع خودرو نیز مشهور است در قسمت مرکزی شمع بر روی عایق سرامیکی قرار دارد و از فلزهای متنوعی برای ساخت آن، استفاده می‌شود که هرکدام ویژگی منحصر به فرد خود را دارند. به طور معمول از فلز مس به دلیل رسانایی الکتریسیته‌ی بالا و آلیاژ نیکل به عنوان روکش برای مقاومت در برابر حرارت، در ساخت این قسمت استفاده می‌شود. وظیفه اصلی این قسمت، انتقال برق از ترمینال یا پایه شمع تا محفظه احتراق را به عهده دارد.

الکترود منفی: این قطعه نیز نام دیگری دارد که بیانگر محل قرارگیری این قطعه است، الکترود منفی یا الکترود کناری به پایه اصلی شمع متصل است. یکی از ویژگی شمع خودرو که باعث تفکیک مدل های مختلف از نظر تعداد الکترودهای آن می‌شود، تفکیک بر اساس تعداد الکترودهای منفی در شمع هاست.

انواع شمع خودرو

شمع های خودرو به دو دسته شمع های معمولی و شمع سوزنی از نظر شکل الکترود مثبت تقسیم بندی می‌شوند.

شمع معمولی: به آن دسته از شمع های خودرو که سر تختی دارند و در ساخت آنها از نیکل یا مس استفاده شده است، شمع معمولی میگویند که عمل جرقه زنی در آنها به نسبت شمع های سوزنی کند تر انجام می‌شود و مقاومت حرارتی بالایی ندارند در نتیجه طول عمر کوتاه تری دارند. اما در کنار مواردی که گفته شد، مزایایی همچون قیمت مناسب تر به نسبت شمع های سوزنی و رسانایی بالاتر به دلیل استفاده از مس، استفاده از این نوع شمع ها را توجیه پذیر می‌کند.

شمع سوزنی خودرو: این شمع ها با الکترود مثبت نوک تیز تر و به اصطلاح سوزنی، جرقه دقیق تر و قوی تری در سیلندر ایجاد میکنند که باعث ایجاد انفجار بزرگتر و احتراق کامل سوخت خودرو میگردد. از ویژگی های دیگر استفاده از این شمع های خودرو میتوان به شتاب بیشتر موتور خودرو، کاهش لرزش خودرو و کمتر شدن صدای موتور خودرو اشاره کرد. شمع های سوزنی به دو دسته شمع های پلاتینیومی و شمع های ایریدیومی تقسیم بندی می‌شوند که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد:

در شمع های سوزنی پلاتینیوم، آلیاژ به کار رفته در الکترود مثبت این شمع ها از جنس فلز گرانبهای پلاتینیوم می‌باشد که ظرفیت حرارتی خیلی بالایی در مقایسه با شمع های معمولی از جنس نیکل دارند. این ویژگی باعث مقاومت بالا در برابر حرارت و ذوب شدن و در نتیجه طول عمر بالای این محصول به نسبت شمع خودروی معمولی، می‌باشد.

یکی دیگر از مدل‌های دسته بندی برای انواع شمع خودرو، تقسیم بندی بر اساس تعداد الکترود منفی شمع خودرو است، شمع های چند الکترودی، به طور همزمان چندین جرقه تولید نمی‌کنند، جرقه زنی بین الکترود مرکزی و الکترود کناری با کوتاه ترین فاصله ایجاد می‌شود. به مرور زمان، بعد از اینکه فاصله ی بین دو الکترود بر اثر جرقه زنی های مداوم زیاد شد، جرقه زنی بین الکترود مرکزی و الکترود منفی با کوتاه ترین فاصله انجام می‌شود. استفاده از شمع های خودروی چند الکترودی، تعویض شمع خودرو را به تعویق می‌اندازد.

برندهای شناخته شده در زمینه تولید شمع خودرو

خوشبختانه تعداد زیادی از برندهای شناخته شده در زمینه تولید شمع خودرو، در ایران موجود هستند و شما می‌توانید با ثبت سفارش از طریق تلفن، از فروشگاه شمع رحمتی که به عنوان نمایندگی فروش شمع سوزنی در تهران، شمع خودروی مورد نیاز خود را تهیه نمایید. برخی از برندهای مطرح در زمینه تولید شمع ماشین به شرح زیر می‌باشد:

شمع خودرو دنسو

برند دنسو یکی از برندهای شناخته شده در حوزه تولید قطعات ماشین می‌باشد که در چارچوب استانداردهای مطرح جهانی مانند استاندارد ISO9000 و QS9000 فعالیت می‌کند. یکی از قطعات شناخته شده و با کیفیت این برند شمع سوزنی ایریدیوم است که ویژگی های قابل توجهی همچون طول عمر بالا، کیفیت خوب و مقاومت بالا در برابر حرارت را دارد.

به طور کلی شمع های خودروی برند دنسو به موارد زیر، طبقه بندی می‌شوند:

  • شمع های خودروی ایریدیوم TT یا دبل
  • شمع خودروی ایریدیوم پلاس
  • شمع خودروی ایریدیوم پاور
  • شمع خودروی ایریدیوم ریسینگ
  • شمع خودروی ایریدیوم تاف
  • شمع خودروی نیکل TT
  • شمع خودروی پلاتینیوم TT

شمع خودرو ان جی کیNGK

یکی دیگر از برندهای مطرح در زمینه تولید شمع خودرو، برند NGK می‌باشد که با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز دنیا در تولید این قطعات، به یکی از شناخته شده ترین برندها در زمینه تولید شمع خودرو فعالیت می‌کند. به کمک این شمع ها تا 95% احتراق سوخت خودرو اتفاق می‌افتد که در مقایسه با سایر برندها، رقم نسبتا بالایی‌ محسوب می‌شود.

شمع خودرو بوش

برند بوش یکی از قدیمی ترین تولید کنندگان لوازم و قطعات خودرو با کیفیت بالا می‌باشد که در میان برندهای مطرح دیگر مانند دنسو و ان جی کی، توانسته طرفداران بیشماری پیدا کند. یکی از ویژگی های استفاده از شمع خودرو بوش مطابقت و دریافت گواهی استاندارد ایران و پروانه سبز گمرکی می‌باشد که کیفیت قابل قبول این محصول را ضمانت می‌کند.

شمع خودرو چمپیون (شمع خودرو شامپیون)

یکی از اولین برندهای تولید کننده شمع خودرو از زمانی که  این قطعه طراحی و در بازار عرضه شد، شمع خودروی چمپیون می‌باشد که بعدها در این عرصه حضور پررنگ تری از خود نشان داد و محصولات دیگری همچون باتری، چراغ و فیلتر خودرو تولید و عرضه نمود. شمع خودروی این برند به دلیل بهره گیری از فلز ایریدیوم، می تواند جرقه های بسیار خوبی تولید کند که باعث محبوبیت این کالا شده است.

شمع خودرو اتولایت

یکی دیگر از برندهای تولید کننده شمع خودرو، اتولایت است که کار خود را از آزمایشگاهی کوچک در تولیدو در اوهایو آغاز کرد و به یکی از بزرگترین برندهای شناخته شده در زمینه تولید قطعات خودرو از جمله شمع خودرو، تبدیل گشت. به طور کلی بهتر است هنگام تعویض شمع خودرو به دستورالعمل پیشنهادی توسط شرکت سازنده خودرو مراجعه کرد. یکی دیگر از راه های ارتقای شمع خودرو، جایگزین کردن شمع خودرو نیکلی با شمع های ایریدیومی و پلاتینیومی است که می‌تواند بهره‌وری و طول عمر استفاده از شمع خودرو را بالا ببرد.

نکات مهم هنگام خرید شمع خودرو

خرید این قطعه کوچک اما مفید باید حتما با دقت انجام شود و توصیه می‌شود در هنگام خرید شمع خودرو، مواردی را مد نظر داشته باشید. برخی از مهمترین نکات که باید به آن‌ها توجه کرد در ادامه بیان می‌شود:

  • علی رغم ویژگی ها و مزایایی شمع سوزنی و برتری هایی که به نسبت شمع های معمولی ایجاد می‌کند، شمع های سوزنی به طور کامل قابلیت جایگزین شدن شمع های معمولی را ندارند. استفاده از شمع های سوزنی برای برخی از خودروها توصیه نمی‌شود و این مورد توسط شرکت سازنده خودرو باید بررسی شود.
  • بسته به نوع کارکرد ماشین بهتر است تصمیم گیری کنید کدام نوع شمع سرد یا شمع گرم برای خودروی شما مناسب تر است. استفاده از شمع‌های سرد برای رانندگی با دور بالا و شمع های گرم برای استفاده در رانندگی‌ در فضای شهری مناسب می‌باشد.
  • هنگام خرید از اصلی بودن شمع خودرو اطمینان حاصل کنید، شمع‌های تقلبی کیفیت ساخت پایینی دارند و در مقایسه با شمع خودروی اصل، به خوبی قابل شناسایی می‌باشد. شمع های تقلبی بسته بندی بی کیفیتی دارند و از نظر جنس متریال استفاده شده، بسیار ضعیف هستند. استفاده از شمع تقلبی به مرور زمان باعث آسیب جدی به موتور خودرو می‌شود.
  • توصیه می‌شود برای تهیه شمع و وایر شمع به نمایندگی‌های فروش معتبر مراجعه نمایید، فروشگاه شمع رحمتی به عنوان نمایندگی فروش شمع سوزنی در تهران فعالیت می‌نماید. شما می‌توانید برای خرید انواع شمع خودرو و وایر تقویتی با کیفیت و اورجینال، با کارشناسان فروش فروشگاه رحمتی تماس حاصل نمایید.

نکات مهم هنگام نصب شمع خودرو

یکی از معضلات پس از خرید شمع خودرو، نصب آن به صورت اصولی و درست می‌باشد که بهتر است توسط افراد متخصص در این زمینه انجام گردد، اما در ادامه به نکاتی که پیش از نصب شمع ماشین باید مورد توجه قرار بگیرند، بیان می‌شوند:

– هنگام خارج کردن وایرهای شمع، هیچوقت این کار را در صورتی که موتور خودرو هنوز کاملا خنک نشده، انجام ندهید. این کار باعث پاره شدن سیم های شمع می‌شود.

– در صورتی که شمع خودرو از نوع وایرلس و بدون سیم می‌باشد باید در ابتدا پیچی که کنار کویل وجود دارد را باز کرد و کویل و شمع از هم جدا شوند و بعد از آن نسبت به تعویض شمع خودرو اقدام کرد.

– در صورتی که شمع خودرو با سیم است، بهتر است ابتدا سیم‌ها از شمع جدا شوند و بعد از آن تعویض شمع خودرو، انجام شود.

– هنگام نصب شمع خودرو، بهتر است با احتیاط این قطعه حمل شود، در صورت پرت کردن این قطعه، ممکن است الکترودهای شمع خودرو آسیب ببینند و به درستی عمل نکند.

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله سعی بر این شد تا اطلاعات کلی در مورد شمع خودرو، انواع آن، نحوه عملکرد شمع خودرو، معرفی برندهای مطرح در زمینه شمع خودرو، نکات مهم خرید شمع ماشین و نکاتی که باید هنگام نصب به آن‌ها توجه نمود، بررسی گردد. اگر قصد خرید شمع ماشین را دارید به شما توصیه می‌کنیم از فروشگاه شمع رحمتی که نمایندگی فروش شمع سوزنی در تهران، به شمار می‌رود تماس حاصل فرمایید. کارشناسان فروشگاه شمع رحمتی با ارائه مشاوره به شما کمک می‌کنند بهترین انتخاب را در مورد خرید شمع خودرو داشته باشید.

محصولات شمع رحمتی

شمع خودرو
شمع سوزنی
خرید شمع خودرو در تهران
نمایندگی فروش شمع سوزنی در تهران

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *