کویل در سیستم تزریق و احتراق خودرو، قطعهای است که وظیفه اصلی آن تامین ولتاژ بالا برای شمع موتور و ایجاد جرقه احتراق در سیلندر را برعهده دارد. این کویل، ولتاژ ورودی 12 ولت را از باتری خودرو دریافت میکند و با استفاده از مدار و سیم پیچی مخصوص، ولتاژهای بالایی به حدود 10000 ولت تولید میکند. کویلها به انواع مختلفی شامل کویل تکی، دوتایی، و چهارتایی تقسیم میشوند و انتخاب و نصب هر کدام از این مدلها به توجه به سیستم برق و مکانیزم احتراق خودرو بستگی دارد.
زمانی که یک کویل خراب شود، اثرات آن بر عملکرد موتور قابل توجه است. در خودروهای با سیستم انژکتوری، ECU فرایند پاشش سوخت و ایجاد جرقه را کنترل میکند و در صورت خرابی کویل، میتوان با استفاده از نرمافزارهای تست موتور، گزارش خطا را بررسی و خرابی را تشخیص داد.
علائم خرابی کویل شامل عملکرد نامنظم موتور و افزایش مصرف سوخت میشوند. همچنین، به دلیل عدم احتراق در سیلندر، سوخت بدون احتراق از منبع اگزوز خارج شده و بوی نامطبوعی را تشکیل میدهد.
تعویض کویل خراب نسبتاً ساده است و شامل مراحل زیر است:
1. شناسایی کویل خراب با استفاده از گزارش تست موتور.
2. جدا کردن سوکت ورودی برق کویل.
3. باز کردن پیچهای کویل.
4. خارج کردن کویل از محل نصب آن.
5. نصب کویل جدید و اتصال سوکت آن.
علل خرابی کویل ممکن است شامل عوامل داخلی و خارجی باشند. عوامل داخلی معمولاً ناشی از تغییرات ولتاژ ناگهانی یا اتمام عمر سیمپیچی داخلی کویل هستند. اما عوامل خارجی شامل ضربههای مستقیم، استفاده از شمعهای نامناسب یا شرایط نامناسب محیطی مانند نفوذ آب به داخل سیستم نیز میشوند.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.